چشم انداز اقتصاد جهانی در سال 2022

(ارزیابی تأثیر جنگ بر اقتصاد کشورهای G7، روسیه و اوکراین)     

 

جنگ روسیه در اوکراین از سه کانال اصلی بر رشد اقتصادهای G7 تأثیر خواهد گذاشت  

  * تأثیر تحریم های غرب (که موجب کاهش تجارت با روسیه را خواهد شد)؛     

  * قیمت های جهانی بالاتر کالاها (افزایش تورم)؛ و   

  * اختلالات زنجیره تامین (علاوه بر تنگناهای ایجاد شده، ناشی از ویروس کرونا). 

  به طور کلی، به گمان ما رشد جهانی در سال جاری با 0.5 درصد افزایش به 3.4 درصد خواهد رسید که در مقایسه با پیش بینی 3.9 درصدی قبل از جنگ، کمتر است. 

 

اروپا - شوک تجاری و انرژی دردسرمضاعف!

  اقتصادهای اروپایی بیشتر در معرض پیامدهای خطیر جنگ در اوکراین هستند. در حال حاضر، اثرات منفی تحریم ها بر اتحادیه اروپا محدود خواهد بود، زیرا تحریم های اعمال شده، واردات نفت و گاز از روسیه را هدف قرار نمی دهند. با این حال، افزایش قیمت جهانی کالاها (نه تنها هیدروکربن ها، بلکه همچنین فلزات و غلات) به تورم بالا و اختلالات زنجیره تامین افزوده و بر بهبود پس از ویروس کرونا تاثیر خواهد گذاشت. ما در پیش بینی خود در مورد رشد منطقه یورو برای سال 2022 با کاهشی شدید، به حدود 3.3 درصد (از 4 درصد قبلی) تجدید نظر کردیم؛ این تجدید نظر، به این خاطر است که انتظار داریم شوک عرضه و انرژی ناشی از جنگ در اوکراین باعث کاهش رشد در آلمان (0.8واحد درصد)، فرانسه (0.7درصد) و ایتالیا (1درصد) گردد؛ در مقابل، ما پیش از این کاهش هزینه های زندگی را برای اقتصاد بریتانیا در نظر گرفته بودیم که اکنون و با توجه به روابط تجاری محدود بین بریتانیا و روسیه، انتظار می رود که افزایشی حداقلی به میزان 0.1 واحد درصدی در رشد آن داشته باشیم.     

 

آمریکای شمالی- چشم اندازی با تورم بالاتر

تأثیر جنگ اوکراین بر اقتصادهای آمریکای شمالی بیشتر ناشی از افزایش قیمت کالاها خواهد بود. تورم بالاتر قدرت خرید خانوارها را کاهش خواهد داد و فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) را وادار می کند تا سیاست های انقباضی پولی را تشدید کند. ما در مجموع هفت افزایش نرخ را در سال جاری بعلاوه سه یا چهار افزایش محاسبه شده دیگر برای سال 2023 انتظار داریم. تشدید انقباض بیشتر باعث کاهش تقاضا و اعتماد خواهد شد.  در مقابل این پس‌زمینه، ریسکهای «رکود تورمی» - رشد آهسته در میان تورم بالا - با توجه به پتانسیل تورم افسارگسیخته و نرخ‌های بهره بالاتر برای انسداد و توقف رشد، در حال افزایش اند.  به طور کلی، ما اکنون انتظار رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایالات متحده در سال جاری را با نرخ 3 درصد داریم (کمتر از پیش بینی قبلی با 3.4 درصد). در شمال مرز، ما پیش‌بینی خود را برای رشد کانادا - که تا کنون نیز با نرخ 3.8 درصد بدون تغییر مانده است - ثابت نگه می‌داریم؛ چراکه تاثیر (منفی) افزایش تورم به طور کلی با اثر (مثبت) افزایش قیمت جهانی نفت جبران خواهد شد.   

 

ژاپن - فقط یک ضربه کوچک به رشد 

  بازبینی کوچکی در پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ژاپن در سال 2022 (در سطح 2.8 درصد) انجام گرفته است. قیمت‌های بالاتر جهانی به تورم دامن زده و روند بهبود تقاضای داخلی پس ازکرونا را کاهش خواهد داد. فرض ما بر این است که تولید ناخالص داخلی واقعی ژاپن در نیمه دوم سال 2022 با روندی ملایم تر از سایر اقتصادهای گروه هفت به سطح قبل از شیوع کرونا باز خواهد گشت. با این حال، این پیش بینی مربوط به قبل از جنگ در اوکراین است و این کندی عمدتاً به دلیل مسائل همیشگی، مانند رشد کم و نابرابر دستمزدهاست که بر هزینه های مصرف کننده تأثیر می گذارند. 

 

روسیه و اوکراین - کشتار اقتصادی پیش رو  

 اقتصاد روسیه در سال جاری حدود 10 درصد کوچک خواهد شد؛ وضعیتی بدتر از  پایان بحران مالی 1998. تحریم ها باعث سقوط روبل شده و با تشدید تورم، قدرت خرید خانوارها تحت فشار قرار گرفته است. سرمایه گذاری نیز در بحبوحه خروج بالای سرمایه و کاهش اعتماد عمومی، دچار افت شده و کاهش صادرات نفت ناشی از اجتناب برخی از خریداران از خرید نفت روسیه و اعمال ممنوعیت برخی کشورها بر واردات انرژی از این کشور، باعث کاهش بیشتر رشد خواهد شد. روسیه به دنبال حمایت چین خواهد بود، اما این موضوع تنها بخشی از زیان ناشی از خروج شرکت های غربی را جبران می کند.  ما تصور می کنیم که تولید ناخالص داخلی واقعی روسیه، در سال 2025 به سطح قبل از جنگ بازگردد، و این یعنی از بین رفتن سه سال رشد؛ اگرچه این پیش بینی، آشکارا در مقایسه با وضعیت اوکراین کم رنگ می شود: ما معتقدیم که اقتصاد اوکراین در سال جاری رکودی 46.5 درصدی را به دلیل تلفات انسانی، تخریب زیرساخت ها و چشم اندازهای تیره برای بازسازی کشور تجربه خواهد کرد.  پیش‌بینی‌های ما همچنان مشمول احتیاط هستند، اما فکر نمی کنیم که تولید ناخالص داخلی اوکراین تا بیش از یک دهه دیگر (اواخر دهه 2030) به سطح پیش از جنگ بازگردد.                                   

 

 

پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی واقعی کشورهای گروه هفت، روسیه و اوکراین در سال 2022 (درصد)

      
            پیش بینی (پیش از جنگ)       تجدید نظر شده          فصل 2                 فصل3               فصل 4      
      کانادا            3.8           3.8            1.2     1        0.8      
فرانسه4.13.40.30.80.6
آلمان      3.3       2.50.50.60.8
ایتالیا4.43.40.40.60.5
ژاپن32.81.10.90.9
بریتانیا43.90.30.30.5
آمریکا3.430.50.30.3
روسیه2.610.1-9.4-6.9-3-
اوکراین3.346.5----

            فاقد پیش بینی فصلی برای اوکراین

       ترجمه از: محمدرضا صدقیانی فر - اردیبهشت ماه 1401

      / منبع: پیش بینی های واحد اطلاعات اقتصادی مجله اکونومیست EIU 

     /  اصل این مقاله در بخش کتابهای اقتصادی کتابخانه  سایت به آدرس www.sadaghianifar.com بارگذاری شده است.